Biogeografi Mikroorganisme di Area Publik sebagai Pengembangan Media Pembelajaran Matakuliah Mikrobiologi

Authors

  • Rosita Fitrah Dewi IAIN Jember

Keywords:

biogeografi mikroorganisme, learning media, media pembelajaran, microbiology, microorganism biogegography, mikrobiologi

Abstract

Abstract: Microbiology material is the principle, concept, and procedural or technical in microbiological analysis. However, the limitations of tools and materials in the laboratory are less supportive, and the procedures tend to be abstract reducing motivation and make students hard to learn the process. This study aims to describe the validity of the developed interactive media products. This type of research is research and development using the ADDIE model. The instruments used are interview guidelines, questionnaires of need, questionnaires of validation, and student response questionnaires. The data obtained were analyzed using quantitative and qualitative descriptive analysis techniques. The validation result of interactive media products reached 94,04% based on 94.12% from material experts, 94.4% from media experts, and 93.4% from linguists, so the product was in a very valids category. The results of the student response questionnaire showed 91.4%, which means that the product is in a very interesting category. According to the results, the developed product can be used in learning Microbiology courses.

 

 

Abstrak: Materi mikrobiologi bersifat prinsip, konsep dan prosedural atau teknis dalam melakukan analisis mikroorganisme. Namun, keterbatasan alat dan bahan pada laboratorium kurang mendukung dan prosedur yang disajikan masih cenderung abstrak sehingga mengurangi motivasi dan menyulitkan mahasiswa mempelajari proses. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan validitas produk media interaktif yang dikembangkan. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan menggunakan model ADDIE. Instrumen yang dipakai adalah pedoman wawancara, angket kebutuhan, angket validasi dan angket respon siswa. Data yang diperoleh dianalisis dengan teknik analisis deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Hasil validasi produk media interaktif mencapai kategori sangat valid, yaitu 94,04% dengan rincian 94,12% dari ahli materi, 94,4% dari ahli media dan 93,4% dari ahli bahasa. Hasil angket respon siswa menunjukkan angka 91,4% yang berarti bahwa produk media yang dihasilkan sangat menarik. Hal ini berarti bahwa produk yang dihasilkan bisa digunakan dalam pembelajaran mata kuliah Mikrobiologi.

Downloads

Published

2020-12-31

How to Cite

Dewi, R. F. (2020). Biogeografi Mikroorganisme di Area Publik sebagai Pengembangan Media Pembelajaran Matakuliah Mikrobiologi. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(2), 125-134. Retrieved from https://alveoli.uinkhas.ac.id/index.php/alv/article/view/209